PIASTOWSKIM SZLAKIEM DO LICHENIA I GNIEZNA

W dniach 26 – 28 czerwca 2019 r. Zarząd krośnieńskiego Koła PZN zrealizował 3 – dniową wycieczkę o charakterze pielgrzymkowo – turystycznym na trasie Krosno – Licheń –Gniezno – Ostrów Lednicki. W drogę wyruszyliśmy we środę o godz. 6.00 aby po południu dotrzeć do Lichenia na obiad i kwaterunek w prywatnym domu pielgrzymkowym. O godz. 18.00 wzięliśmy udział we Mszy św. dla pielgrzymów w bazylice Matki Bożej Licheńskiej. Upalny dzień zakończyło integrujące grupę spotkanie i poczęstunek tzw. „chłopskie jadło”.

We czwartek tuż po śniadaniu wyruszyliśmy aby poznać kolebkę powstania państwa polskiego. W Gnieźnie, wraz z miejscowym przewodnikiem, zwiedziliśmy katedrę, w której są relikwie św. Wojciecha i słynne drzwi gnieźnieńskie.Następnie dotarliśmy nad brzeg jeziora Lednickiego, aby po przepłynięciu promem zwiedzić wyspę – Ostrów Lednicki, by stanąć w miejscu, gdzie prawdopodobnie dokonał się Chrzest Polski. Na wyspie znajdują się stanowiska archeologiczne oraz muzeum.

Po zwiedzeniu unikatowych dla historii naszej państwowości miejsc – po powrocie promem na ląd – pojechaliśmy na Pola Lednickie gdzie przeszliśmy pieszo przez Bramę Rybę czyli Bramą Trzeciego Tysiąclecia. Po powrocie do miejsca zakwaterowania - spożyliśmy obiad, a w godzinach wieczornych biesiadowaliśmy przy grillu. Piątek – to ostatni dzień naszej wyprawy, który był zaplanowany na dogłębne zapoznawanie się z sanktuarium. Po śniadaniu spotkaliśmy się z miejscowym przewodnikiem, aby zapoznać się z historią objawień NMP Bolesnej Królowej Polski i zwiedzić najważniejsze obiekty sanktuarium – przede wszystkim: kościół św. Doroty, golgotę oraz nową, okazałą bazylikę, gdzie znajduje się cudowny obraz Maryi. Po obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną po drodze wstępując do Lasku Grąblińskiego, gdzie stoi kapliczka w miejscu objawień Matki Bożej. W godzinach późno wieczornych dotarliśmy do Krosna aby następnie powrócić do swych domów. Jako podsumowanie zacytuję słowa jednej z uczestniczek wycieczki – pani Zofii Gierlach:„Bardzo dobrze zorganizowany trzydniowy wyjazd umoźliwił nam spotkanie z Bolesną Królową Polski i przypominał początki państwowości naszej Ojczyzny.Na mapie Polski od dawna Licheń zapisuje się złotymi zgłoskami i na drodze pielgrzymującego tam ludu stanowi przystanek umocnienia i odnowy wiary. Tak było i nami. Dziękujemy naszym opiekunom panu Bogdanowi i pani Wiesi za wspaniałą organizację wycieczki”.

Opracował: Bogdan Sadowski

Zdjęcia: Kamil Woźniak i Bogdan Długosz

Polski Związek Niewidomych w Krośnie
Okręg Podkarpacki, Koło w Krośnie
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.